بخش خبر خوان؛ به گزارش car ir
در قسمت اول لیست خودروهایی که در سال 2026 دیگر تولید نمیشوند، به هشت مدل مختلف پرداختیم که بنا به دلایل مختلفی مانند کاهش تقاضا، تغییر مسیر برندها به سمت خودروهای برقی یا جایگزینی با نسلهای جدید، به پایان عمر خود رسیدهاند. اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود.
در این قسمت، سراغ هشت مدل دیگر رفتهایم؛ خودروهایی از برندهای نامآشنایی مانند فورد، اینفینیتی، لکسوس، مرسدس بنز و نیسان که هر کدام به دلایلی مشخص، از برنامه تولید سال آینده کنار گذاشته خواهند شد. برخی از این مدلها مانند نیسان آلتیما یا فورد اسکیپ، سالها در بازار حضور داشتهاند و طرفداران زیادی داشتند، اما حالا باید با خط تولید خداحافظی کنند.
در ادامه با ما همراه باشید تا با این خودروهای در آستانه خداحافظی بیشتر آشنا شوید.
فورد اسکیپ
فورد در سال 2024 حدود 146 هزار دستگاه از مدل اسکیپ را به فروش رساند که این خودرو را پس از سری F، ترانزیت و اکسپلورر، در جایگاه چهارمین محصول پرفروش این برند قرار میدهد. با این حال، اسکیپ از نظر فنی شباهت زیادی به مدل برانکو اسپرت دارد و بهنوعی میتوان آن را نسخهای ملایمتر از آن دانست. براساس گزارشها، فورد تصمیم گرفته تمرکز خود را روی توسعه نسل آینده برانکو با طراحی خشنتر بگذارد و در نتیجه، تولید اسکیپ را تا پایان سال 2025 متوقف کند. بهطور نظری، این خودروساز امیدوار است مشتریان اسکیپ بهسمت برانکو اسپرت هدایت شوند؛ هرچند باید منتظر ماند و دید که این استراتژی تا پایان سال 2026 چه نتیجهای خواهد داشت.
اینفینیتی QX50
با وجود اینکه اینفینیتی QX50 در سال 2024 با فروش بیش از 10 هزار دستگاه، پرفروشترین محصول این برند بود، اما در رقابت با سایر شاسیبلندهای لوکس، عملکرد چندان درخشانی نداشت. همین موضوع باعث شد اینفینیتی تصمیم بگیرد تولید QX50 را پس از مدل سال 2025 متوقف کند. قرار است مدل بزرگتر و جدیدتر QX60 جایگزین این کراساوور کامپکت در سبد محصولات اینفینیتی شود.
اینفینیتی QX55
اینفینیتی در سال 2022 با معرفی QX55 تلاش کرد نسخهای جذابتر و کوپهمانند از QX50 را روانه بازار کند. این مدل همان ویژگیهای فنی QX50، از جمله پیشرانه توربوشارژ 260 اسببخاری را حفظ کرده بود، اما با طراحی سقف شیبدار، ظاهر اسپرتتری داشت. با این حال، QX55 هیچگاه نتوانست فروش قابلتوجهی کسب کند و حالا این برند لوکس تصمیم گرفته تولید هر دو مدل QX50 و QX55 را به پایان برساند.
لکسوس RC
لکسوس RC دوران چندان درخشانی را پشت سر نگذاشت. این کوپه که حالا یک دهه از عمرش میگذرد، از همان ابتدا فروش قابلتوجهی نداشت و در سالهای اخیر هم با افت شدید تقاضا مواجه شد. تنها در سال 2024، کمتر از ۲ هزار دستگاه از این مدل فروخته شد. همین افت فروش باعث شد لکسوس تصمیم بگیرد RC را از فهرست محصولات سال جدید خود حذف کند.
لکسوس RC F
با توقف تولید سری RC، از جمله نسخه قدرتمندتر RC F، لکسوس تنها یک کوپه موتور جلو و دیفرانسیل عقب در خط تولید خود خواهد داشت: مدل LC. در واقع با کنار رفتن RC F، تنها کوپههای باقیمانده با ترکیب موتور جلو و پیشرانه تنفس طبیعی V8، لکسوس LC و فورد موستانگ هستند.
مرسدس بنز GLC کوپه
مرسدس بنز GLC در سال 2024 با رشد فروش بیش از 58 درصدی عملکرد قابل توجهی داشت، اما این شرکت تفاوتی میان نسخه استاندارد و کوپه قائل نمیشود. مرسدس بهصورت رسمی اعلام کرده که قصد دارد سبد محصولاتش را سادهسازی کند و شنیدهها حاکی از آن است که نسخهای با طراحی سقف تخت جایگزین مدل کوپه خواهد شد.
مرسدس بنز GLE کوپه
مرسدس بنز GLE کوپه نیز مانند نسخه کوچکتر خود یعنی GLC کوپه، احتمالاً تا پایان سال 2025 از خط تولید کنار گذاشته خواهد شد. این خبر را یکی از نشریات آلمانی به نقل از منابع ناشناس منتشر کرده، هرچند مرسدس هنوز آن را بهطور رسمی تأیید نکرده است. با توجه به اینکه کلاس GLE یکی از پرفروشترین محصولات مرسدس در بازار آمریکا به شمار میرود، احتمال دارد نسخههای کوپه GLE و GLC در قالب یک مدل جدید و مشترک ترکیب شوند.
نیسان آلتیما
نیسان آلتیما، پس از کنار رفتن مدل ماکسیما از بازار، حالا نوبت به آلتیما رسیده است. آلتیما که در سال 1993 به عنوان یک خودروی کوچکتر وارد بازار شد، همچنان یکی از گزینههای محبوب برای خریداران با بودجه محدود باقی ماند و حتی چند نسخه با عملکرد بالا نیز از آن عرضه شد. در اوایل دهه 2000، آلتیما به یک سدان متوسط تبدیل شد و از این رو از بازار کنار رفت. قیمت مدل SR VC-Turbo با 248 اسب بخار قدرت، بین 28 هزار تا 37 هزار دلار متغیر است.