بخش خبر خوان امروز؛ ایرنا
همدان- ایرنا- گردشگری سلامت امروز آغاز راهی برای تعمیق ارتباط با کشورهای عضو اکو و تقویت همکاریها و تعاملات در زمینههای مختلف است تا از این طریق پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بیشتر از گذشته در راستای افزایش ثبات، توسعه اقتصادی، گردشگری و رفاه منطقه گام بردارد.
همدان- ایرنا- گردشگری سلامت امروز آغاز راهی برای تعمیق ارتباط با کشورهای عضو اکو و تقویت همکاریها و تعاملات در زمینههای مختلف است تا از این طریق پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بیشتر از گذشته در راستای افزایش ثبات، توسعه اقتصادی، گردشگری و رفاه منطقه گام بردارد.
به گزارش ایرنا؛ میزبانی سومین کنفوبیشن (کنفرانس و نمایشگاه) گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو نشان میدهد که همدان گوهر درخشان گردشگری سلامت ایران و فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیتهای همدان به ویژه در بخش گردشگری و نامگذاری این کهن دیار به عنوان یک مقصد نوظهور در بخش گردشگری سلامت “Medical “Tourism است.
همدان یکی از کهنترین شهرهای ایران و پایتخت تاریخ و تمدن، به عنوان یکی از مقاصد برتر گردشگری سلامت در کشور شناخته میشود، این شهر با دارا بودن جاذبههای طبیعی بینظیر، مراکز درمانی پیشرفته و آبوهوای مطبوع، میزبان هزاران گردشگر سلامت از داخل و خارج کشور است.
از جمله منابع طبیعی درمانی این استان سرابهای فراوان همچون گاماسیاب و ملوسان با آبهای معدنی غنی است که به بهبود بیماریهای پوستی و مفصلی کمک میکنند، غار علیصدر با هوای پاک و رطوبت مناسب، برای مبتلایان به آسم و آلرژی مناسب است، در عین حال دارای مراکز درمانی و بهداشتی پیشرفته همچون بیمارستانهای مجهز بوعلی سینا، مرکز تخصصی قلب و عروق و خدمات درمانی باکیفیتی است.
وجود مراکز طب سنتی و گیاهان دارویی با بهرهگیری از دانش کهن ایرانی-اسلامی، جاذبههای تاریخی و فرهنگی برای بهبود روحیه، آرامگاه بوعلی سینا (پدر پزشکی مدرن)، گنجنامه و میدان تاریخی شیرسنگی، هتلهای بینالمللی، مراکز اقامتی، اقامتگاههای مناسب و خدمات گردشگری سلامت از دیگر جاذبههای این استان است که موجب شده همدان با ترکیبی از طبیعت شفابخش، امکانات پزشکی مدرن و میراث غنی تاریخی، به مقصدی ایدهآل برای گردشگران سلامت تبدیل شود.
همدان مقصد گردشگری سلامت
گردشگری سلامت (Medical Tourism) به عنوان یکی از بخشهای پویای صنعت گردشگری، به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد خود، میتواند نقش مهمی در ارزآوری و اشتغالزایی برای استان همدان داشته باشد، این در حالیست که بیماران خارجی طبق معمول با ارز قابل تبدیل هزینههای درمانی را پرداخت میکنند که به طور مستقیم به اقتصاد تزریق میشود و هزینههای درمانی در کشورهای پیشرو در گردشگری سلامت همچون ایران، ترکیه، هند و تایلند پایینتر از کشورهای توسعهیافته است، در حالی که کیفیت خدمات قابل رقابت است و این امر موجب جذب بیماران از کشورهای با هزینههای درمانی بالا میشود.
علاوه بر هزینههای پزشکی، گردشگران سلامت برای اقامت، حملونقل، تغذیه و تفریح نیز هزینه میکنند که به افزایش درآمد ارزی کمک میکند، عاملی مهم که همدان تا اندازهای توانسته این ظرفیتها را ایجاد کند، از سوی دیگر اشتغالزایی مستقیم ایجاد فرصتهای شغلی در بخشهای پزشکی و خدمات مرتبط و غیرمستقیم همچون رونق کسبوکارهای وابسته مانند هتلها، رستورانها، شرکتهای حملونقل و مراکز تفریحی از دیگر مزایای گردشگری سلامت به شمار میرود.
این نکته قابل ذکر است که ارائه خدمات پزشکی با کیفیت به گردشگران خارجی، اعتبار بینالمللی استان را افزایش داده و جذب سرمایهگذاران خارجی در بخش سلامت را تسهیل میکند و این امر به نوبه خود باعث ایجاد مشاغل بیشتر و رشد اقتصادی پایدار میشود.
گردشگری سلامت در عین حال میتواند رشد صنایع وابسته را در استان همدان به دنبال داشته باشد و موجب رونق بخشهایی همچون صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، فناوریهای درمانی و خدمات لجستیک پزشکی شود و به پیرو آن تقاضا برای خدمات توریسم درمانی همچون پیوند اعضا، دندانپزشکی، جراحیهای زیبایی و طب سنتی موجب جذب سرمایهگذاری بیشتر در این حوزهها میشود.
این نکته قابل ذکر است که ارائه خدمات پزشکی با کیفیت به گردشگران خارجی، اعتبار بینالمللی استان را افزایش داده و جذب سرمایهگذاران خارجی در بخش سلامت را تسهیل میکند و این امر به نوبه خود باعث ایجاد مشاغل بیشتر و رشد اقتصادی پایدار میشود.
گردشگری سلامت به تعادل منطقهای و توسعه پایدار کمک میکند، گردشگری سلامت به دلیل ترکیب صنعت پرسود پزشکی و گردشگری، یکی از مؤثرترین راهها برای افزایش درآمد ارزی و ایجاد اشتغال است. کشورهایی مانند ایران با دارا بودن پزشکان مجرب، هزینههای رقابتی و جاذبههای گردشگری، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت در منطقه دارند.
نقش گردشگری سلامت در توسعه صنعت گردشگری همدان
از آنجا که گردشگری سلامت به عنوان یکی از پررونقترین شاخههای صنعت گردشگری به شمار میرود، نه تنها به بهبود سلامت افراد کمک میکند، بلکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مقاصد گردشگری ایفا میکند و مزیتهایی همچون افزایش درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و توسعه زیرساختها، تنوع بخشیدن به بازار گردشگری، بهبود تصویر و اعتبار بینالمللی مقصد، توسعه پایدار و محلی و ترویج سبک زندگی سالم را به دنبال دارد.
با گسترش گردشگری سلامت، فرهنگ مراقبت از سلامتی و پیشگیری از بیماریها در جامعه میزبان نیز تقویت میشود و این موضوع نهتنها برای گردشگران مفید است، بلکه کیفیت زندگی شهروندان محلی را نیز ارتقا میدهد، از سوی دیگر گردشگری سلامت به عنوان موتور محرکهای قدرتمند، میتواند صنعت گردشگری را متحول کند و با سرمایهگذاری در این بخش و ارائه خدمات تخصصی، همدان میتواند از مزایای اقتصادی، اجتماعی و بینالمللی آن بهرهمند شود و جایگاه خود را در بازار جهانی گردشگری ارتقا دهد.
با برگزاری کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در همدان، به طور قطع ارتقای زیرساختهای ارتباطی و درمانی در حوزه گردشگری سلامت یکی از ضروریترین اقدامات برای توسعه این صنعت پرسود و افزایش جذب گردشگران پزشکی محسوب میشود.
اهمیت زیرساختهای ارتباطی در گردشگری سلامت همچون دسترسی آسان بینالمللی، اینترنت پرسرعت و پایدار و پلتفرمهای دیجیتال یکپارچه، ارتقای زیرساختهای درمانی همچون بیمارستانها و کلینیکهای استاندارد، پزشکان متخصص و چندزبانه و خدمات پس از درمان، هماهنگی بین بخشهای مختلف همچون همکاری حوزههای بهداشت، گردشگری و فناوری اطلاعات، تسهیل روادید پزشکی و بیمههای درمانی بینالمللی و مهمترین مورد بازاریابی و اعتمادسازی همچون برندینگ گردشگری سلامت و استفاده از شبکههای اجتماعی و تورهای مجازی از جمله راهکارها و الزاماتی است که به توسعه گردشگری سلامت کمک میکند.
برندینگ گردشگری سلامت گام نخست
با این حال، همدان برای تبدیل شدن به یک مقصد برتر در گردشگری سلامت، نیازمند ارتقای زیرساختهای ارتباطی و درمانی است، از جمله زیر ساختهای ارتباطی در همدان حوزه حملونقل و دسترسی بینالمللی و داخلی است که این استان با دارا بودن فرودگاه بینالمللی، دارای پروازهای محدود به برخی مقاصد داخلی و بینالمللی است و افزایش پروازهای خارجی به کشورهای هدف گردشگری سلامت مانند عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و بهبود ارتباط با شهرهای بزرگ ایران همچون تهران، مشهد، اصفهان میتواند به این امر کمک کند.
با برگزاری کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در همدان، به طور قطع ارتقای زیرساختهای ارتباطی و درمانی در حوزه گردشگری سلامت یکی از ضروریترین اقدامات برای توسعه این صنعت پرسود و افزایش جذب گردشگران پزشکی محسوب میشود.
همدان از طریق جادههای اصلی به تهران و غرب کشور متصل است، اما عدم وجود راهآهن سریعالسیر یک نقطه ضعف محسوب میشود و لازم است در تکمیل پروژههای ریلی و بهبود جادههای دسترسی به مراکز درمانی تسریع شود، ارتباطات دیجیتال و خدمات آنلاین نیز عامل مهم دیگر برای تقویت این هدف مهم است و باید گفت پوشش اینترنت در همدان به نسبت خوب است، اما برای جذب گردشگران سلامت نیاز به اینترنت پرسرعت و پایدار در بیمارستانها و هتلها دارد.
همدان همچنین دارای زیرساختهای درمانی همچون بیمارستان فاطمیه، بعثت، بیمارستان اکباتان و برخی کلینیکهای تخصصی مانند مراکز دندانپزشکی و چشمپزشکی و بیماستان فوق تخصصی قلب است، اما برخی مراکز قدیمی هستند و نیاز به نوسازی تجهیزات و دریافت گواهیهای بینالمللی دارند و نیازمند جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی برای ساخت بیمارستانهای تخصصی و بینالمللی است، پزشکان متخصصی و چندزبانه از دیگر الزامات این حوزه و نیازمند برگزاری دورههای زبان و آموزش استانداردهای بینالمللی برای کادر درمان است.
از نکات قابل ذکر خدمات مکمل گردشگری سلامت همچون اقامتگاههای مناسب است که توسعه هتلهای نزدیک به مراکز درمانی با خدمات ویژه بیماران احساس میشود، خدمات پس از درمان و ایجاد مراکز توانبخشی، آبدرمانی، و طب سنتی در کنار جاذبههای طبیعی همدان نیز ضرورتی غیرقابل انکار است، در عین حال که طب سنتی و گیاهان دارویی، آبوهوا و طبیعت درمانی، مناطق ییلاقی و کوهستانی همدان به عنوان جاذبههای مکمل گردشگری سلامت در همدان مطرح است.
افزایش همکاری بین سازمانها، تبلیغات هدفمند در بازارهای خارجی و برگزاری نمایشگاههای تخصصی پزشکی و معرفی مراکز درمانی همدان از جمله راهکارهای کلان برای توسعه گردشگری سلامت در همدان به شمار میرود.
ضرورت همافزایی بخش خصوصی و دولتی همدان در گردشگری سلامت
شبکهسازی و همافزایی بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه گردشگری سلامت همدان یک ضرورت راهبردی برای توسعه این صنعت پرسود و ارتقای جایگاه آن در بازار جهانی محسوب میشود. دلایل این ضرورت و راهکارهای ممکن به شرح زیر است، افزایش رقابت جهانی یکی از مزایای این امر است و همدان با همکاری با کشورهای عضو اکو ضمن دارا بودن ظرفیتهای بالای پزشکی و هزینههای رقابتی، نیازمند همکاری مشترک برای بازاریابی مؤثر است.
بهبود زیرساختها، تبلیغات و برندسازی رفع موانع قانونی، تشکیل شورای ملی گردشگری سلامت، توسعه پلتفرمهای دیجیتال، آموزش و استانداردسازی و بازاریابی مشترک و حضور در نمایشگاههای بینالمللی و استفاده از دیپلماسی سلامت برای جذب بیماران خارجی از دیگر مزایای تحقق همافزایی و شبکهسازی به شمار میرود که باید مورد توجه قرار گیرد.
بیگمان گردشگری سلامت یک صنعت چندوجهی است که موفقیت آن در گرو همکاری نظاممند بین دولت (به عنوان تنظیمگر و تسهیلگر) و بخش خصوصی (به عنوان مجری و نوآور) است و با برنامهریزی مشترک و اجرای طرحهای عملیاتی، همدان میتواند به یکی از مقاصد برتر گردشگری سلامت در منطقه تبدیل شود.
گردشگری سلامت نیازمند پیوست رسانهای
در کنار تمامی ظرفیتها و تامین زیرساختها و تحقق اهداف برای گردشگری سلامت، پیوست رسانهای گام نهایی است که این ظرفیتها و اقدامات را معرفی و به جهان بشناساند و میتواند به معرفی ظرفیتهای همدان در زمینه برخورداری از منابع طبیعی غنی، آبهای معدنی درمانی، مراکز طب سنتی و امکانات پزشکی مدرن کمک شایانی کند.
شناساندن ظرفیتهای درمانی و طبی همدان، معرفی آبهای معدنی و چشمههای درمانی مانند حمامهای تاریخی و آبگرم های طبیعی، تبلیغ مراکز طب سنتی و گیاهان دارویی همدان به عنوان مقصدی برای درمانهای مکمل، نمایش امکانات بیمارستانها و کلینیکهای تخصصی همدان برای گردشگران پزشکی، تبلیغ همدان به عنوان مقصدی برای توریسم درمانی، تولید محتوای جذاب از مراکز درمانی و طبی همدان، معرفی بسته های گردشگری سلامت، استفاده از شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای دیجیتال برای جذب مخاطبان جهانی، تقویت برند گردشگری سلامت همدان، ارتباط با رسانههای ملی و بینالمللی برای پوشش خبری رویدادهای مرتبط، مشارکت با بلاگرهای حوزه سلامت و گردشگری و انتشار مقالات علمی و رسانهای درباره مزایای درمانی و طبی همدان از جمله الزامات در رسیدن به هدف است.
چالشها و راهکارهای توسعه گردشگری سلامت در همدان
کمبود تبلیغات هدفمند یکی از چالشهای موجود در این حوزه است که ضرورت دارد در مراحل آغازین کار، از رسانههای داخلی و بینالمللی و شبکههای اجتماعی استفاده شود، ضعف در خدمات زبان خارجی از دیگر چالشها است که آموزش راهنمایان پزشکی مسلط به زبانهای انگلیسی، عربی و ترکی به عنوان راهکار مهم برای حرکت موفقیتآمیز در گردشگری سلامت توصیه میشود.
نیاز به بستهبندی خدمات الزامی مهم است که نیازمند طراحی تورهای ترکیبی درمانی، طبیعت گردی و تاریخی است، در مجموع همدان با ترکیب طبیعت درمانی، طب سنتی و پزشکی مدرن، میتواند به قطب گردشگری سلامت غرب ایران تبدیل شود و برای تحقق این هدف، نیاز به برنامهریزی رسانهای، بهبود زیرساختها و معرفی هدفمند ظرفیتها است.
به گزارش ایرنا؛ سومین کنفوبیشن (کنفرانس و نمایشگاه) گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو تا ۲۳ خرداد در همدان ادامه دارد. برپایی نمایشگاه گردشگری سلامت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی، برگزاری کنفرانس در دانشگاه بوعلی سینا، نشست میهمانان در اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی از دیگر برنامه های این رخداد بین المللی سه روزه در همدان است.
در حاشیه این کنفرانس و نمایشگاه همچنین پنج نشست و پنل تخصصی شامل تحلیل نقش کشورهای عضو اکو در گردشگری پزشکی منطقه (راهکارها و شیوه های توسعه)، هوش مصنوعی و فناوریهای نوین در گردشگری سلامت،معرفی توانمندیها و زیرساختهای درمانی و دستاوردهای گردشگری سلامت ایران و کشورهای عضو اکو و ایران (همدان)مقصد نوین گردشگری برگزار می شود.
این رخداد بین المللی جمعه ۲۳ خرداد ماه با بازدید میهمانان داخلی و خارجی از بناها و جاذبه های تاریخی همدان و همچنین مراکز درمانی با قابلیت پذیرش بیماران خارجی (IPD) کار خود پایان می دهد.
استان همدان در حال حاضر دارای ۱۰ مرکز دارای مجوز پذیرش بیماران خارجی یا آی.پی دی شامل ۶ بیمارستان، ۲ کلینیک جراحی محدود و ۲ دندان پزشکی است.
سازمان همکاری اقتصادی (ECO) یک سازمان منطقهای و بینالمللی است که در سال ۱۹۶۲ توسط سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه تاسیس شد و طی سالیان بعد کشورهای دیگری به آن افزوده شدند. سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization) هم اکنون شامل کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان، قزاقستان و ترکمنستان است.