بخش خبر خوان امروز؛ ایرنا
خرمآباد – ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان ضمن بازخوانی اندیشههای سیاسی بنیانگذار کبیر انقلاب، نقش محوری و تاریخساز مرجعیت شیعه را در مبارزه علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی از مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی تبیین و آنرا ضامن عدالتخواهی و هویتبخشی جامعه دانست.
به گزارش ایرنا، سعید پورعلی روز چهارشنبه در یادداشتی اظهار کرد: ماه خرداد با قیام و ارتحال روحالله گره خورده است و قدرت رهبری ایشان در ۲ رویداد انقلابی قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به وضوح مشهود است.
وی افزود: حلقه وصل تمام سالهای مبارزه انقلابی و دینی امام راحل با نقش دینی و اجتماعی مرجعیت پیوسته و هر خرداد فرصتی برای بازخوانی مجدد اندیشه ایشان بهویژه نقش روحانیت و مرجعیت در تحول انقلابی جامعه ایران است.
مرجعیت؛ ریشه مشروعیت و پیشران جنبشهای اجتماعی
معاون سیاسی استاندار لرستان با اشاره به جایگاه مرجعیت در تفکر امام (ره) افزود: در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) مرجعیت شیعه همواره کانون اصیل مشروعیت و مرجعیت اجتماعی تلقی میشود.
پورعلی ادامه داد: ایشان براین باور بودند که ریشه تاریخی مرجعیت به واسطه استقلال مالی ، فکری و جایگاه اجتماعی روحانیت جایگاهی ویژه برای ایجاد حرکتهای اجتماعی در تاریخ تشیع فراهم آورده است.
وی افزود: برخلاف برخی جریانات روشنفکری که دین را عزلتگزیده و ایستا معرفی میکنند، امام خمینی (ره) همواره مرجعیت را به عنوان عامل بیداری و مسئولیت اجتماعی نسبت به حق و عدالت معرفی میکرد.
معاون سیاسی استاندار لرستان بیان کرد: ویژگی بارز مرجعیت نزد امام ایستادن در کنار مردم و نقشآفرینی به عنوان ضامن عدالتخواهی و هویتبخشی جامعه است و به باور ایشان، روحانیت و مرجعیت نه تنها مرزبان شریعت بلکه پاسدار آزادی و کرامت مردم هستند.
از مشروطه تا ۱۵ خرداد؛ مرجعیت سدّ محکم برابر استبداد
پورعلی با تبیین نقش تاریخی مرجعیت در مقابله با استبداد تصریح کرد: در تحلیل امام خمینی (ره) مرجعیت شیعه از صدر تاکنون در مقاطع تاریخی رأس مخالفان استبداد بوده است.
وی افزود: حرکت آیتالله شیخ فضلالله نوری در مشروطه و فتوای میرزای شیرازی علیه استبداد سلطنتی در ماجرای تنباکو تنها نمونههایی از رویارویی مرجعیت با استبداد حاکم است.
معاون استاندار لرستان ادامه داد: امام خمینی با تاکید بر سنت علوی مقابله با جور و ظلم را از مهمترین رسالتهای علما و مراجع میدانست و خود ایشان در دهه ۴۰ شمسی با ایستادگی و صدور اعلامیهها علیه لوایح استعماری و تحقیرکننده شاه همچون کاپیتولاسیون، بار دیگر نهاد مرجعیت را در صف مقدم مبارزه با استبداد قرار داد.
به گفته وی امام معتقد بود سکوت مرجعیت در برابر استکبار، به معنای تعطیلی دین و پایمال شدن حقوق مردم است و تنها با پیشگامی مرجع سد استبداد شکسته میشود.
بیداری اسلامی و استعمارستیزی دو بال مرجعیت انقلابی امام (ره)
پورعلی شاخصه مهم دیگر اندیشه سیاسی امام (ره) را در آمیختن مرجعیت با مفهوم بیداری اسلامی و استعمارستیزی دانست و گفت: برای امام مرجعیت بدون نفی سلطه بیگانه فاقد هویت انقلابی بود.
وی افزود: ایشان راهبرد مقابله با استعمار را در آگاهیبخشی همزمان به مردم و شکلدهی زمینههای اجتماعی برای اعتراض علیه نفوذ خارجی تعریف میکرد.
وی ادامه داد: نمونه برجسته این خط فکری مواضع قاطع امام علیه نفوذ غرب، موضعگیری درباره فلسطین و مبارزات ضداستعماری ملتهای مسلمان است.
پورعلی عنوان کرد: از نگاه امام مسئولیت مرجعیت در عصر استعمار، بسیج مردم و هدایت جریانهای اجتماعی به سوی استقلال و هویت اصیل اسلامی بود.
پیوند مرجعیت، مردم و ولایت فقیه
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان نقطه عطف تحول در نقش مرجعیت را در ایجاد پیوند ارگانیک میان مرجعیت، مردم و نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام (ره) برشمرد و افزود: برای ایشان مرجعیت باید محور سازماندهی ملت و توانمندکننده اراده عمومی برای قیام مقابل استبداد و استعمار باشد.
معاون سیاسی استاندار لرستان یادآور شد: دیدگاه امام در بحث ولایت فقیه بر خروج مرجعیت از انزوا و ایفای نقش رهبری سیاسی-اجتماعی مبتنی بود.
پورعلی افزود: ایشان معتقد بود مشروعیت نظام سیاسی در عصر غیبت بر اساس رأی مردم و مرجع مشروع یعنی فقیه جامعالشرایط مبتنی است و این خود نقطه مقابل نظامهای استبدادی یا حکومتهای دستنشانده بیگانه بود.
وی اضافه کرد: در جریان نهضت اسلامی امام خمینی با اتخاذ چنین رویکردی توانست مرجعیت را به عامل حداکثری بسیج عمومی علیه رژیم پهلوی بدل کند.
مرجعیت، محور پیروزی انقلاب و ضامن تداوم گفتمان مقاومت
پورعلی با تاکید بر نقش مرجعیت در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در مرحله سرنوشتساز انقلاب مرجعیت چونان محور وحدت و سازماندهی جنبش شناخته شد.
معاون استاندار لرستان افزود: مرجعیت امام خمینی (ره) توانست هم اعتماد اجتماعی و هم پشتیبانی عملی را به جنبش تزریق کند.
پورعلی عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تداوم روحیه ضداستبدادی و ضداستعماری بر عهده نهاد مرجعیت و ولایت فقیه باقی ماند.
وی افزود: به باور امام استمرار موفقیت نظام اسلامی و حفظ استقلال کشور در گرو زنده بودن نقش مرجعیت فعال و احساس مسئولیت تاریخی این نهاد است.
پورعلی گفت: حضرت امام بارها بر این نکته تاکید کرد که اگر مرجعیت، استقلال و شجاعت خود را بیکم و کاست حفظ کند، همواره نقطه اتکای ملت ایران و ضامن عدالت و آزادی خواهد ماند.
به گفته وی در منظومه فکری امام خمینی مرجعیت صرفا یک جایگاه دینی سنتی نیست، بلکه یک نهاد زنده، راهبر و نقاد در برابر قدرت است که رسالت بیدارگری، مقابله با ظلم و دفاع از ملت را عهدهدار است و نظریه ولایت فقیه امام تکامل منطقی سنت مرجعیت به نقش هدایتگر سیاسی و اجتماعی ملت در عصر غیبت و رمز پیروزی انقلاب و تداوم گفتمان مقاومت در دوره معاصر است.