بخش خبر خوان امروز؛ ایرنا
خرمآباد – ایرنا – مسیر ازنا – شازند از سال ۸۴ تاکنون بستر تصادفات خونین بسیاری بوده است و در حالیکه آخرین وعده برای ختم به خیر شدن این جاده و بهسازی آن برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بود، این اتفاق رخ نداد و اکنون مسوولان از بهرهبرداری در سال جاری خبر میدهند.
به گزارش ایرنا، احداث جاده ازنا ــ شازند بهطول تقریبی ۷۵ کیلومتر در محدوده استانهای لرستان و مرکزی سال ۸۴ آغاز و با گذشت ۲۰ سال همچنان ناتمام باقی مانده و به یکی از رکورددارترین جاده های مرگبار تبدیل شده است.
۳۵ کیلومتر از جاده ازنا – شازند در محدوده استان لرستان سال های گذشته بدلیل بروز تصادفات مرگبار لقب “جاده مرگ” را توسط مردم و رانندگان گرفته است، بطوریکه سالانه ۱۰ ها نفر در اثر حوادث رانندگی در این مسیر جان خود را از دست داده اند.
با توجه به تخمین اینکه روزانه بیش از ۶ هزار تردد در جاده شازند – ازنا و بالعکس انجام می شود، چهارخطه کردن این محور مواصلاتی طی سال ها، مطالبه مردم و مسوولان لرستان بود، اما به دلیل اینکه ردیف اعتبار ملی نداشت و تخصیص اعتبار آن از محل استانی یا متفرقه صورت می گرفت، روند کندی داشت.
سال ۹۷ ردیف ملی این مسیر ابلاغ شد، اما تخصیص ها همچنان نیمه تمام و در حد اتمام طرح نبود، اما جاده مرگ معطل نماند و کار خود را می کرد، در این سال ها تصادف، مرگ مسافران، قطع عضو و ضایعات نخاعی بود که از بستر حادثه خیز ازنا – شازند به جامعه ارزانی شد.
بر اساس اعلام کارشناسان حدود ۳۰ درصد بار ترافیکی این محور مختص وسایل نقلیه سنگین است و زیرساخت و دو خطه بودن بخشی از مسیر با کاربری کنونی آنان منافات دارد و همین امر موجب بروز حوادث ناگوار می شود.
سال ۹۱ عملیات اجرایی چهار خطه شدن محور ازنا – شازند با هدف کاهش مسافت بین استانهای لرستان و اراک بهعنوان یک جاده ترانزیتی مطرح شد، اما تخصیص قطره چکانی اعتبار و حرکت لاک پشتی اجرای طرح، همچنان ادامه دارد و عبور از این مسیر همچنان با دلهره همراه است.
۹۵ ، سال خونین ازنا – شازند بود، قربانیان این مسیر ۲۲ نفر گزارش شد و نمایندگان استانهای مرکزی و لرستان نیز مهرماه همان سال با ارسال نامهای به رییس جمهور خواستار رسیدگی فوری به جاده مرگ شدند که در نامه نمایندگان ۲ استان عنوان شد “احداث جاده ازنا ــ شازند بهطول تقریبی ۷۲ کیلومتر در محدوده استانهای لرستان و مرکزی در سال ۸۴ آغاز شده، با گذشت ۱۰ سال همچنان ناتمام باقی مانده و با حدود ۷۱۰ کشته، رکورددار حوادث جادهای در استانهای یاد شده است”.
سال ۹۶ نیز ۱۲ نفر در این مسیر جان خود را از دست دادند که همین امر موجب شد مردادماه ۹۶ اهالی منطقه مسیر را به نشانه اعتراض ببندند، اما نامه نگاری بهارستان نشین ها و تجمعات مردمی هم کار چندانی از پیش نبرد، هرچند این طرح در سال ۹۷ ردیف ملی گرفت، اما ۹ کیلومتر پایانی این مسیر در محدوده لرستان همچنان در گیر و دار کمبود اعتبار، جان می گیرد.
ازنا – شازند در زمره مصوبات سفر ۱۴۰۰ رییس جمهور شهید به لرستان هم قرار گرفت که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای آن مصوب و قرار شد ۱۴۰۲ بهره برداری شود، اما بازهم خط پایان جاده مرگ فرا نرسید و از ۱۶ کیلومتر باقی مانده از مسیر ۳۵ کیلومتری تنها هفت کیلومتر از محور حد فاصل مومن آباد تا پل گنجه تعریض و زیربار ترافیک رفت.
حالا که ۲۶ کیلومتر از این جاده پرترافیک به ایستگاه تعریض و ساماندهی رسیده است، تلاش برای ۹ کیلومتر مابقی مضاعف شده و به گفته هوشنگ بازوند معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تا نیمه نخست امسال این جاده در محدوده لرستان ایمن و استاندارد خواهد شد.
وعده افتتاح در آبان ۱۴۰۳ عملی نشد
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در خصوص عدم عملی شدن وعده اتمام طرح بهسازی و چهارخطه کردن ازنا – شازند تا آبان ۱۴۰۳ به ایرنا گفت: اتمام طرح های عمرانی منوط به تامین اعتبار است.
بهزاد شاکرمی با اشاره به اینکه این جاده یکی از اصلیترین مسیرهای ارتباطی استان است، اظهار کرد: طول این محور ۷۰ کیلومتر است که ۳۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی لرستان قرار دارد که ۲۶ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته و ۹ کیلومتر آن باقیمانده است.
وی با بیان اینکه پنج کیلومتر از ۹ کیلومتر هم انجام و آماده آسفالت است، بیان کرد: تکمیل پروژه در حوزه استحفاظی استان نیازمند سه هزار میلیارد ریال و قرار بود پس از تامین این مبلغ، چهارخطه ازنا – شازند تکمیل و بهره برداری شود.
وعده جدید برای خط پایان جاده مرگ در شهریور ۱۴۰۴
اما معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اول خردادماه جاری در بازدید از این محور وعده جدیدی برای افتتاح داد و گفت: چهار خطه ازنا – شازند تا نیمه نخست امسال تکمیل و با تزریق اعتبارات لازم برای ۹ کیلومتر باقی مانده تا پایان شهریورماه سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
هوشنگ بازوند این مسیر را یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی ایران برشمرد و ادامه داد: مطالبات پیمانکار پروژه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است و در بازدید صورت گرفته قرار بر این شد، پیگیری های لازم از وزارتخانه برای پرداخت طلب پیمانکار و جذب اعتبارات مورد نیاز جهت ادامه کار انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: مردم سالهاست منتظر بهرهبرداری و به اتمام رسیدن این پروژه و تکمیل آن هستند که تمام تلاش ما این است این مهم در وعده ای که داده شد، محقق گردد.
چهارخطه کردن محور مواصلاتی ازنا – شازند در این سال ها به مطالبه مردم و مسئولان لرستان تبدیل شده و افکار عمومی همچنان خواستار اجرا و اتمام این طرح هستند و حالا باید منتظر ماند تا شهریور ماه روبان قرمز افتتاح به باقی مانده محور ازنا – شازند می رسد یا بازهم باید شاهد قربانی شدن مسافران و رانندگان در این قتلگاه ۲۰ ساله باشیم؟