بخش خبر خوان امروز؛ ایرنا
کرمانشاه – ایرنا – مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت ۱۹ مرکز دولتی و ۳۰۰ آموزشگاه خصوصی در استان از آمادگی این اداره کل برای آموزش مهارت به متقاضیان و افراد جویای کار خبر داد و گفت: برای نقش آفرینی در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال در استان آمادهایم.
احسان ایمانی هرسینی روز شنبه با حضور در ایرنا مرکز کرمانشاه و در گفتوگو با خبرنگاران با تشریح ساختار آموزش فنی و حرفهای استان کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر در همه شهرستانها، مراکز دولتی آموزش مهارتی دایر است که از این تعداد ۶ مرکز دولتی در شهر کرمانشاه فعالیت دارد. علاوه بر این، حدود ۳۰۰ آموزشگاه آزاد بخش خصوصی نیز در سطح استان فعال است که همگی براساس سرفصلهای استاندارد ملی، آموزش ارائه میکنند.
وی آموزش به زندانیان را یکی از برنامه های کاری این اداره کل دانست و با بیان اینکه مهارتآموزی یکی از مؤثرترین ابزارهای پیشگیری از بازگشت مجدد زندانیان به زندان است گفت که براساس مطالعات انجام شده، ۸۰ درصد از زندانیان دارای مهارت، به چرخه جرم بازنگشتهاند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه از نتایج مثبت آموزش مهارتی در زندانها گفت و تصریح کرد: مطالعات ما در زندانهای استان نشان میدهد بیش از ۸۰ درصد زندانیانی که مهارت آموختهاند، دیگر به چرخه جرم بازنگشتهاند. مهارت، ابزاری موثر در کاهش آسیبهای اجتماعی است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان کرمانشاه همچنین با تاکید بر اهمیت مشارکت صنایع در توسعه آموزش مهارتی گفت: امروز به این نتیجه رسیده ایم که ادارهکل فنی و حرفهای بهتنهایی قادر به پاسخگویی به نیازهای مهارتی استان نیست. به همین دلیل، بهسمت تشکیل کنسرسیومهای آموزشی با صنایع بزرگ مانند پتروشیمیها، سیمان و نفت و گاز رفتهایم.
وی تصریح کرد: از شرکتهای بزرگ خواستهایم که هم نیازهای مهارتی خود را اعلام کنند و هم در فرآیند آموزش مشارکت داشته باشند. این مشارکت حتی شامل تعهد برای اشتغال بخشی از افراد آموزشدیده نیز میشود.
ایمانی با اشاره به اینکه آموزشهای ما در دو بخش دولتی و خصوصی و به صورت «ماژولار و پودمانی» برگزار میشود گفت : این سبک انعطافپذیری بالایی دارد و بر اساس نیاز بازار کار و اعلام تقاضا، دورههای جدید تعریف میشود. این نوع آموزش با ساختار رسمی آموزش و پرورش یا دانشگاه متفاوت است.
همکاری با اتاق بازرگانی برای آموزش مهارتهای نرم/گام نخست دیپلماسی مهارت
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان کرمانشاه از تفاهم با اتاق بازرگانی برای تعریف دورههای مهارت نرم خبر داد و گفت: تجارت امروز فقط با مهارتهای سخت مانند حسابداری یا مدیریت ممکن نیست. فنون مذاکره، بازاریابی بینالمللی و شناخت قوانین تجارت، مهارتهایی نرم و حیاتیاند که کرمانشاه بهعنوان استانی با بیشترین مرز مشترک با عراق باید آنها را جدی بگیرد.
وی در ادامه از آغاز مذاکرات برای توسعه دیپلماسی مهارت با اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: عراق در بسیاری از حوزههای مهارتی دچار ضعف است. اگر بستر سیاسی فراهم شود، میتوانیم بهعنوان صادرکننده آموزش مهارتی وارد عمل شویم و حتی از مراکز اقامتی و آموزشی شبانهروزی خود برای پذیرش کارآموزان خارجی بهره ببریم.
ایمانی با اشاره به نظام سنجش صلاحیت حرفهای بدون الزام به شرکت در کلاسهای آموزشی گفت: در مدل «آزمون ادواری آزاد»، افرادی که سابقه عملی در حرفهای خاص دارند، بدون گذراندن آموزش، مستقیماً در آزمون درجه ۳ یا ۲ شرکت میکنند. البته برای آزمون درجه یک، گذراندن دوره الزامی است.
«همنوا» با آموزش و پرورش/ طرحی برای ورود دانش آموزان به حوزه های مهارتی
وی از اجرای طرح مشترکی با آموزشوپرورش با نام طرح همنوا خبر داد و افزود: براساس این تفاهمنامه، امکانات هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای به اشتراک گذاشته میشود. هدف این است که تا پایان برنامه هفتم توسعه، ۵۰ درصد دانشآموزان متوسطه در شاخههای مهارتی تحصیل کنند.
او تاکید کرد: در گذشته ضربالمثلی بود که هر کرمانشاهی هفتجور کار بلد است، اما امروز متاسفانه این تصور وجود دارد که جوانان مهارتی ندارند. ما باید این فرهنگ را تغییر دهیم و با ترویج رویدادها، بازدیدهای صنعتی و الگوسازی از کارآفرینان مهارتی، مهارت را به گفتمانی عمومی تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: یکی از الگوهای موفق دیگر، احیای مدل سنتی «استاد-شاگردی» است که اکنون با عنوان آموزش در محیط واقعی کار شناخته میشود. در این طرح، کارگاههای صنفی واجد شرایط میتوانند شاگرد جذب کرده و براساس استانداردهای فنی و حرفهای، آموزش دهند و در پایان دوره نیز آزمون رسمی از سوی ما برگزار میشود.
ایمانی با اشاره به مفهوم «مالیات سبز» و مسوولیت اجتماعی صنایع گفت: شرکتهایی که از منابع طبیعی، محیطزیست و نیروی انسانی بهرهبرداری میکنند، باید در تربیت نیروی ماهر نیز مشارکت کنند. مکاتباتی در این زمینه با امضای استاندار کرمانشاه به معاون اول رییسجمهور ارسال شده تا وزارت نفت را به ایفای مسوولیت اجتماعی در حوزه مهارتآموزی موظف کند.
نقش فنی حرفهای در روند توسعه استان کرمانشاه
در شرایطی که جامعه با چالشهای متعددی مانند بیکاری، بازگشت مجدد زندانیان به چرخه جرم و ضعف در مهارتهای کاربردی روبهروست، توسعه آموزشهای مهارتی به عنوان یکی از مؤثرترین راهکارهای مقابله با این معضلات شناخته میشود.
آنطور که مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان کرمانشاه تأکید میکند، مهارتآموزی نهتنها ابزار توانمندسازی اقتصادی، بلکه سپری در برابر آسیبهای اجتماعی از جمله بازگشت مجدد به زندان است. بر پایه تجربههای اجرایی در زندانهای استان، بیش از ۸۰ درصد افرادی که تحت آموزشهای مهارتی قرار گرفتهاند، دیگر به زندان بازنگشتهاند؛ این واقعیت گویای قدرت بازسازنده مهارت در زندگی افراد آسیبدیده است.
از سوی دیگر، تشکیل کنسرسیوم آموزشی با مشارکت صنعت، دانشگاه و نهادهای اجرایی در کرمانشاه، مسیر تازهای برای ارتقای اثربخشی آموزشهای فنی و حرفهای ایجاد خواهد کرد. این کنسرسیوم قرار است آموزشها را متناسب با نیاز بازار کار و نه صرفاً بر اساس برنامههای بروکراتیک طراحی کند.
همچنین طرحهایی چون «همنوا» با آموزشوپرورش برای ورود مهارت به مدارس و توسعه «دیپلماسی مهارت» با هدف صدور خدمات آموزشی به اقلیم کردستان عراق، نشاندهنده رویکردی جامع و آیندهنگر در اداره فنی و حرفهای استان است. مجموعه این اقدامات، اگر بهدرستی اجرا و حمایت شود، میتواند کرمانشاه را به یکی از قطبهای ملی مهارت و اشتغال پایدار تبدیل کند.
به گزارش ایرنا، بر اساس داده های رسمی مرکز آمار ایران در زمستان ۱۴۰۳ متوسط نرخ بیکاری ایران ۷.۸ درصد بود و این رقم در استان کرمانشاه ۷.۴ درصد از متوسط نرخ کشور بالاتر بوده است؛ در زمستان سال گذشته استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۵.۲ درصد، بالاترین رقم را بین استان ها داشته است.
نرخ بیکاری استان کرمانشاه در بهار سال گذشته ۱۲ درصد، در تابستان ۱۲.۶ درصد و در پاییز ۱۱.۸ درصد اعلام شد و این عدد در زمستان ۱۴۰۳ به ۱۵.۲ درصد رسید.
در استان کرمانشاه اکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر جویای کار هستند.