بخش خبر خوان امروز؛ ایرنا
کرمانشاه – ایرنا – با افزایش دغدغه نهادهای مسوول نسبت به گسترش آسیبهای رفتاری و اجتماعی در میان دانشآموزان، دستگاه قضایی استان کرمانشاه با رویکردی هماهنگ و راهبردی وارد عمل شده و تلاش دارد با همافزایی میان نهادهای اجرایی، آموزشمحور و اجتماعی، اجرای مؤثر طرح “نماد” را در دستور کار قرار دهد.
به گزارش ایرنا، در پی رشد برخی ناهنجاریهای رفتاری، روانی و اجتماعی در میان دانشآموزان و ضرورت پاسخگویی هماهنگ به این مساله، شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمانشاه نشستی با حضور دستگاههای اجرایی ذیربط برگزار کرد. این جلسه در چارچوب اجرای سند ائتلافی و آییننامه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (طرح نماد) در سالن جلسات دادگستری برگزار شد.
در این نشست، نمایندگان نهادهایی همچون آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل زندانها، بهزیستی، کمیته امداد، صدا و سیما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مدیریت و برنامهریزی و دیگر دستگاههای مؤثر در حوزه کودک و نوجوان حضور داشتند و ضمن ارائه گزارش وضعیت موجود، به بررسی راهکارهای اجرایی برای کاهش آسیبها پرداختند.
اجرای غیرتخصصی برخی از طرح ها، آسیب های اجتماعی را افزایش داده است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه در این نشست با اشاره به ضرورت نقشآفرینی علمی، اخلاقمحور و مسوولانه نهادها در قبال نسل نوجوان، گفت: دانشآموزان سرمایههای انسانی کشور هستند و هرگونه بیتوجهی به نیازهای روانی، اجتماعی و تربیتی آنان میتواند تبعات بلندمدت برای جامعه داشته باشد.
نیکزاد عباسی با بیان اینکه مواجهه با آسیبهای اجتماعی نیازمند دانش، تخصص و اخلاق حرفهای است، افزود: متأسفانه برخی از طرحها به دلیل اجرای غیرتخصصی نهتنها اثربخش نبودهاند، بلکه در مواردی منجر به آسیبهای بیشتر شدهاند. آموزش تخصصی مشاوران مدارس باید اولویت اصلی آموزش و پرورش باشد و این موضوع نیازمند استفاده از ظرفیت دانشگاهها و اساتید مجرب است.
وی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر شکلگیری شخصیت نوجوانان، اظهار کرد: نهادهای مسوول باید برای ارتقای سواد رسانهای دانشآموزان و خانوادهها برنامهریزی کنند. همچنین باید در خصوص ارجاع صحیح موارد آسیبدیده به مراکز تخصصی دقت کافی صورت گیرد، چرا که عدم ارجاع علمی و بهموقع ممکن است تبعات قضایی و انسانی جبرانناپذیری داشته باشد.
عباسی تأکید کرد: دستگاههایی نظیر آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی باید با تعریف پروتکلهای مشخص، در صورت مشاهده موارد جدی، آنها را فوراً به اورژانس اجتماعی برای مداخله حرفهای ارجاع دهند.
در ادامه جلسه، مدیران دستگاههای اجرایی به ارائه دیدگاهها و پیشنهادهای خود پرداختند و بر لزوم تقویت اجرای طرح نماد از طریق تخصیص منابع، بازنگری در تفاهمنامهها و استفاده از ظرفیت رسانهای تأکید کردند.
در این نشست، آموزش و پرورش موظف شد ظرف سه روز نیازهای اجرایی طرح نماد را احصا و به سازمان مدیریت و برنامهریزی استان ارسال کند. همچنین، مقرر شد نمایندگان تامالاختیار هر دستگاه برای مشارکت فعال در کمیتههای طرح نماد معرفی شوند.
استفاده از ظرفیت صدا و سیما برای آگاهیبخشی عمومی و شناسایی و حمایت از فرزندان زندانیان بازمانده از تحصیل با مشارکت آموزش و پرورش و بهزیستی از دیگر تصمیمات این نشست بود.
طرح نماد، پیشگیری هدفمند و پایدار آسیب های اجتماعی دانش آموزی
با توجه به حساسیت موضوع آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان و پیامدهای احتمالی آن بر آینده جامعه، ورود دستگاه قضایی بهعنوان محور هماهنگی و سیاستگذاری، اقدامی مؤثر در جهت انسجام بخشی به ظرفیتهای اجرایی، آموزشی و حمایتی تلقی میشود.
ادامهدار بودن جلسات کارشناسی و پایش میدانی اجرای طرح نماد، از جمله رویکردهایی است که میتواند به پیشگیری هدفمند و پایدار آسیبهای اجتماعی دانشآموزی در استان کرمانشاه کمک کند.
استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از ۳۷۱ هزار دانش آموز و افزون بر ۲۶ هزار نفر فرهنگی دارد.