بخش خبر خوان: به گزارش ایرنا
شیراز – ایرنا – صنعت پرورش ماکیان زینتی در سالهای اخیر با رشد قابلتوجهی در ایران روبهرو شده به گونهای که برخی فعالان در این عرصه بر این باورند که این صنعت برای تقویت نیاز به شبکهسازی دارد و با صادرات به کشورهای خلیج فارس تا سال آینده گسترش خواهد یافت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، پرورش ماکیان زینتی برای برخیها تفریح با درآمدی غیرقابل تصور به شمار میرود؛ کسب و کاری که هم بازار داخلی و هم مشتری خارجی دارد و روند صادرات آن روز به روز بیشتر تسهیل میشود.
این موجودات زیبا در کشورهای همسایه ایران طرفداران بسیاری دارد و کشورهای بلژیک، هلند، دانمارک، پرتغال، امارات، آفریقای جنوبی، مالزی و آمریکا نیز جزو کشورهای برتر صادرکننده پرندگان زینتی هستند.
پرورش پرندگان زینتی به گفته فعالان این بخش نه تنها از درآمدزایی بالا بلکه از بازار عرضه و تقاضای خوبی هم برخوردار است و از آنجایی که در مقایسه با سایر ماکیان به سرمایه و تجهیزات کمتری نیاز دارد، میتواند بستر ایجاد فرصتهای شغلی بسیاری در خانههای شخصی افراد باشد
در حال حاضر این صنعت در ایران میزبان بیش از ۵۰ نژاد مختلف از مرغ و خروسهای تزئینی است که از میان آنها میتوان به نژادهای محبوبی همچون سیلکی، فنچی، یوکوهاما و ابریشمی اشاره کرد.
این در حالیست که تقاضا برای ماکیان زینتی بهویژه در مناسبتها و نمایشگاهها افزایش مییابد و برخی نژادهای نادر مانند خروسهای مینیاتوری ژاپنی حتی به کشورهای همسایه نیز صادر میشوند.
صادرات به خلیج فارس در راه است
رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران و مدیر مرکز مهارتآموزی ماکیان زینتی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این صنعت با صادرات به کشورهای خلیج فارس تا سال آینده گسترش خواهد یافت.
محمد جواد بیات که معتقد است، شبکهسازی صنعت ماکیان را تقویت میکند از تلاشها برای صادرات ماکیان زینتی به کشورهای خلیج فارس تا سال آینده خبرداد و افزود: این صنعت با تنوع تولیدات از پرنده تا تجهیزات قابلیت جهانی شدن دارد.
آن طور که بیات میگوید فروش محصولات، مهمترین بخش این صنعت است و داشتن زمین یا سرمایه بدون فروش، ثروت بیفایده است و باید روی بازاریابی حرفهای تمرکز کرد.
راهی برای اشتغال زنان روستایی با سرمایه اندک
این کارآفرین جوان ادامه داد: زنان روستایی با سرمایه اندک میتوانند در این صنعت مشغول شوند. تولیدات به آنها ارائه میشود و محصولاتشان خریداری میشود که تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر عضو شدهاند.
او یادآور شد: این صنعت با بیش از ۲۰۰ عضو فعال و ظرفیت بالای درآمدی، فرصتی برای اشتغالزایی زنان روستایی با سرمایه کم فراهم کرده است؛ تولیدات به زنان ارائه میشود و محصولات آنها نیز خریداری میشود.
رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران با اشاره به ثبت فدراسیون ماکیان زینتی و لزوم برگزاری کلاسها و کمپهای آموزشی در این زمینه گفت: سمینار پرهای پولساز ۲۵ اردیبهشت با همکاری جهاد کشاورزی فارس ، نظام مهندسی کشاورزی استان فارس و مجموعه بیات فارم برگزار شد.
بیات ادامه داد: در این سمینار که به شبکهسازی و توسعه صنعت ماکیان زینتی اختصاص داشت، ۱۵۰ نفر از شرکتکنندههای شهرهایی مانند مشهد، تهران، اصفهان، کرمان و سیرجان حضور داشتند.
رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران هدف سمینار را شناخت اعضا و شبکهسازی برای همکاری بهتر دانست و گفت: رقابت جای خود را به همکاری داده و حضور سرمایهگذاران از شهرهای مختلف، رشد این صنعت را تضمین میکند.
بیات بر این باور است که کلاسها و کمپهای آموزشی برگزار میشود تا افراد مهارت لازم را کسب کنند و با همکاری، این صنعت را گسترش دهند
به گفته او صنعت ماکیان زینتی شامل تولید پرنده، دان، کرم، تجهیزات و ادوات است و نژادهایی مانند آروون و الیور با تخم رنگی و گوشت ضدسرطان قابلیت پژوهش دارند.
مدیر مرکز مهارتآموزی ماکیان زینتی با اشاره به ۱۲ سال فعالیت این مجموعه گفت: هشت مجموعه در شیراز، ۲۲۰ زیرگروه در کشور و ۲۵ نفر نیروی مستقیم در زمینه تولید ۷۵ هزار پرنده در ۵ نژاد فعالیت دارند.
بیات که معتقد است علاقه و کار حرفهای، پایه موفقیت در این صنعت است، گفت: شروع با استاندارد و تجربه کم، بهتر از آماتوریسم است که به شکست منجر میشود.
ثبت نژادهای جدید توسط فدراسیونهای جهانی
او با اشاره به ثبت نژادهای جدید توسط فدراسیونهای جهانی، گفت: این صنعت هرگز اشباع نمیشود؛ نژادهایی مانند برهما تازهوارد و جذاب هستند.
رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران تأکید کرد که تیمسازی و آموزش، پایه رشد این صنعت است و گفت: فرار از مشورت و کار تیمی، به شکست منجر میشود و باید با همکاری، چالشهایی مانند بیماریها و ژنتیک را مدیریت کرد.
سوشال مدیا زمان و هزینه برندها را بهینه میکند
همانگونه که گفته شد این صنعت برای پیشرفت نیاز به بازاریابی و برندسازی دارد و به دلیل آشنایی کمی که عموم مردم با این صنعت دارند افرادی که به این عرصه وارد میشوند نیازمند مشاوره برای راهاندازی این نوع کسب و کارها و توسعه آن هستند.
مشاور کسبوکار برندها در این باره گفت: استفاده از روشهای تستشده در سوشال مدیا، زمان و هزینههای برندها را بهینه میکند و از اتلاف منابع جلوگیری میکند؛ این روشها به کسبوکارهای جدید و قدیمی کمک میکند تا سریعتر به موفقیت برسند.
شایان افسرنیا ادامه داد: اکثر فعالان این حوزه همسن و سال هستند و آموزش خاصی ندیدهاند؛ این در حالیست که دانش و تجربه ما از تحقیقات، آزمونوخطاها، دورههای خارجی و فیدبکهای عملی به دست آمده است.
به گفته او این روشها بهویژه برای کسبوکارهای تازهکار و افرادی که از آزمونوخطا بیزارند، مناسب است.
سوشال مدیا ابزار اصلی برندینگ نوین است
مشاور کسبوکار برندها بر این باور است که روشهای تستشده از اتلاف وقت و سرمایه جلوگیری میکند و کسبوکارهایی که به دنبال رشد سریع هستند با استفاده از این روشها به اهداف خود نزدیک میشوند.
افسرنیا یادآور شد: کسبوکارهای جدید و قدیمی با استفاده از خدمات مشاورهای، از آزمونوخطا بینیاز میشوند؛ این رویکرد بهویژه برای افرادی که مسیر روشنی ندارند، مفید است.