بخش خبر خوان: به گزارش ایرنا
شیراز-ایرنا- استان فارس بهویژه کلانشهر شیراز، این روزها شاهد تحولات چشمگیر عمرانی و زیرساختی است؛ پروژههایی که نه تنها چهره حمل و نقل این استان را متحول میکنند، بلکه نقشی بنیادین در ارتقای شاخصهای اقتصادی، زیستمحیطی و رفاهی منطقه ایفا خواهند کرد؛ از احداث کمربندیهای استراتژیک تا گسترش شبکه آزادراهی و توسعه حملونقل ریلی، همگی عزم جدی مسئولان را برای جهش زیرساختی این استان نشان میدهند.
به گزارش ایرنا، توسعه زیرساختهای حمل و نقل یکی از ارکان اصلی پیشرفت اقتصادی، کاهش نابرابریهای منطقهای و بهبود کیفیت زندگی شهروندان محسوب میشود.
استان فارس و بهویژه کلانشهر شیراز اکنون گامهای بلندی در مسیر اجرای پروژههای بزرگ عمرانی و ترابری برداشتهاند؛ گسترش آزادراهها، اتصال مراکز صنعتی و استراتژیک به شبکه ریلی، تکمیل کمربندیهای شهری برای کاهش بار ترافیکی و افزایش ایمنی، همگی در راستای تحقق راهبردهای کلان دولت برای توسعه متوازن مناطق کشور پیش میرود.
کمربندی شمال شرق شیراز؛ مشارکتی سهجانبه
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، از پیگیری پروژه کمربندی شمال شرق شیراز با مشارکت سهجانبه دولت (۵۰ درصد)، بخش خصوصی (۳۰ درصد) و شهرداری شیراز (۲۰ درصد) خبر داد.
جعفر قادری در گفتوگو با ایرنا تاکید کرد: این پروژه چند هزار میلیارد تومانی پس از امضای تفاهمنامه به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده و برای تصویب نهایی به هیات دولت خواهد رفت؛ هدف اصلی، تکمیل حلقه ترافیکی شمال شرق شیراز و کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی شهر است.
شتاببخشی به آزادراه شیراز-بوشهر
وی درباره آزادراه شیراز–بوشهر اعلام کرد: قطعه نخست ۵۵ کیلومتری این پروژه در اولویت اجرا قرار گرفته و همزمان با کلنگزنی قطعه هشت آزادراه شیراز–اصفهان، عملیات آن آغاز میشود.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پس از جلسه با معاونان وزارت راه، امضای تفاهمنامهای سهجانبه میان وزارت دفاع، وزارت راه و شهرداری شیراز برنامهریزی شد تا مسیر اجرای این قطعه هموار شود.
ایمنسازی تقاطعهای شیراز
قادری درباره کمربندیهای شهری تصریح کرد: سه تقاطع غیرهمسطح در کمربندیهای جنوبی و شمالی شیراز با پیشپرداخت ۵۰ میلیارد تومان طراحی شدهاند؛ پیمانکاران آماده آغاز عملیات برای کاهش تصادفات و روانسازی ترافیک در محورهای پرتردد هستند.
پروژه تنگ خیاره–لپویی در آستانه تکمیل
وی با اشاره به پروژه ۳۰ کیلومتری تنگ خیاره–لپویی، بیان کرد: این محور که مطالبه عمومی است، مراحل پایانی را طی میکند و برای افتتاح نیاز به تزریق ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با پیگیری های متعدد انجام شده، ضمانت نامه تسهیلات ماده ۵۶ این پروژه جهت تامین مالی محور مذکور به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال صادر شد.
اتصال ریلی فولاد کوار
وی درباره راهآهن شیراز–بوشهر توضیح داد: پیمانکار هم اکنون در قطعات چهار تا ۱۱ فعال است و با واگذاری قطعات یک تا سه، تمرکز اصلی بر اتصال خطآهن به کوار معطوف شده است تا اتصال فولاد کوار به شبکه ریلی کشور محقق شود.
قادری افزود: این اتصال، امکان جابهجایی سالانه سه تا چهار میلیون تن بار را فراهم کرده و از فشار بر جادهها میکاهد.
ارتقای خط آهن اقلید–یزد
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی درباره خط آهن اقلید–یزد گفت: اگرچه این خط به بهرهبرداری رسیده، اما کندی سرعت آن نیازمند اصلاح فوری است.
قادری افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال جاری به همراه ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل مولدسازی داراییها برای افزایش سرعت تخصیص یافته است.
تبدیل محور فیروزآباد–جم به بزرگراه
وی درباره محور فیروزآباد–جم نیز بیان کرد: این مسیر ۱۱۰ کیلومتری پرتردد هنوز به بزرگراه ارتقا نیافته است؛ با مشارکت ۵۰ درصدی دولت، ۳۰ درصدی بخش خصوصی و ۲۰ درصدی هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمیهای عسلویه، برنامه تبدیل آن به بزرگراه در حال اجراست.
دورنمای تحول زیرساختی
اقدامات زیرساختی در فارس نویدبخش فصلی نوین در توسعه حملونقل است.
بهرهبرداری از این پروژهها نه تنها کیفیت زندگی شهروندان را بهبود میبخشد، بلکه بهرهوری اقتصادی را افزایش داده و ترافیک جادهای را کاهش میدهد.
با تکمیل این طرحها، آینده حملونقل استان هوشمندانهتر، ایمنتر و پایدارتر خواهد شد.