هشدار پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد درباره محور حادثه‌خیز دهدشت – چرام + فیلم

بخش خبر خوان امروز؛ ایرنا

یاسوج – ایرنا – رییس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خطرات جاده‌های استان از جمله محور کهگیلویه – چرام و تقاطع‌های ناایمن «تنگ سپو»، «ضرغام آباد» و «طولیان» ، بر لزوم ساماندهی فوری این نقاط حادثه‌خیز تأکید کرد و گفت: کم‌عرض بودن جاده‌ها، طراحی نامناسب پل‌ها و افزایش حجم ترافیک در ایام تعطیل، ایمنی تردد در این مسیرها را تهدید می‌کند.

هشدار پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد درباره محور حادثه‌خیز دهدشت - چرام + فیلم

سرهنگ حسن دانایار روز دوشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا، محور کهگیلویه تا چرام را یکی از نقاط حادثه‌خیز استان معرفی کرد و گفت: متأسفانه این مسیر به دلیل تصادفات متعدد، نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وی با اشاره به محور طولیان به سمت «تنگ پیرزال» افزود: این مسیر به دلیل وجود تقاطع‌های ناایمن و همسطح کنترل‌نشده، یکی از کانون‌های اصلی وقوع حوادث ترافیکی در استان محسوب می‌شود.

رییس پلیس راه استان تصریح کرد: تقاطع‌های «تنگ سپو»، «ضرغام آباد» و دیگر تقاطع‌های این مسیر فاقد ایمنی لازم هستند و این موضوع احتمال بروز حوادث را افزایش می‌دهد.

دانایار به مشکلات طراحی پل‌های «تنگ پیرزال» نیز اشاره کرد و گفت: این پل‌ها به‌دلیل نامناسب بودن طراحی، گره‌های ترافیکی ایجاد کرده است و بر شدت مشکلات تردد در این محدوده افزوده‌ است.

وی با بیان اینکه محورهای مذکور از عرض کافی برخوردار نیستند اظهار داشت: وجود موج‌های متعدد و کم‌عرض بودن جاده‌ها، شرایط نامناسبی برای تردد خودروها فراهم کرده است که منجر به افزایش تصادفات شده است.

رییس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد به معضل ترافیک در ایام تعطیل نیز پرداخت و گفت: در فصول گردشگری و روزهای تعطیل، به‌ویژه در مسیر «تنگ سپو» تا «سرفاریاب» و مناطق سردسیری، حجم تردد به شدت افزایش می‌یابد که این موضوع علاوه بر ایجاد نارضایتی عمومی، خطر تصادفات را تشدید می‌کند.

دانایار با تأکید بر لزوم اقدام فوری اداره کل راهداری و راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: تقاطع‌های تنگ سپو، ضرغام آباد و طولیان به عنوان نقاط بحرانی نیازمند ساماندهی اضطراری هستند تا از وقوع حوادث بیشتر جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا،منطقه «تَنگ سَپو»، واقع در هشت کیلومتری شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه با مجموعه‌ای از روستاها و جاده‌های خطرناک خود، سال‌هاست که با مشکلات زیرساختی جدی مواجه است.

این منطقه که قریب به ۴۰۰ خانوار و حدود ۱۷۰۰ نفر جمعیت دارد، شامل روستاهای تل کوچک، چهارراه شهید بهشتی، خیار کار، روستای محمد خان، روستای ده بردی، شیرخان، تل نظری و پاکل آلا رضاست.

جاده‌های این روستاها که از تقاطع منشعب از جاده اصلی دهدشت به تنگ پیرزال شهرستان چرام می‌گذرد، بدلیل تردد بسیار بر روی این جاده و همچنین به دلیل باریکی، نبود شانه راه و وجود چاله و چوله‌های متعدد، بسیار خطرناک هستند و بخش‌هایی از آن هنوز آسفالت نشده است.

مردم این مناطق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خواستار توجه جدی مسئولان به این موضوع شدند که این گفت وگو در فیلم زیر قابل مشاهده است.

رییس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آغاز عملیات آسفالت روکش جاده‌ای به طول ۸ کیلومتر در این شهرستان خبر داد.

سید اسلام آریاپناه اعلام کرد: طبق توافقات انجام شده با فرماندار و پیمانکار، این پروژه طی هفته آینده به مرحله اجرایی خواهد رسید.

وی در ادامه به سوال خبرنگار درباره تعریض جاده اصلی از سه‌راهی کلایه تا سه‌راهی طولیان پاسخ داد و گفت: با تامین اعتبارات لازم تعریض و بهسازی این مسیر از سر گرفته خواهد شد.

هشدار پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد درباره محور حادثه‌خیز دهدشت - چرام + فیلم

آریاپناه همچنین اشاره کرد در برخی از روستاهای منطقه تنگ سپو نیاز به تعریض جاده‌ها وجود دارد ، اما به دلیل وجود معارضات در مسیر تعریض، باید این مساله بررسی و رفع شود.

وی به اعتبار مورد نیاز برای رفع نقاط حادثه خیز و ساماندهی مناطق روستایی اشاره نکرد.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با جغرافیای کوهستانی و زیبایی‌های طبیعی خود همچنان با یک چالش جدی روبرو است. آمار نگران‌کننده‌ای از تصادفات فوتی و زخمی‌های ناشی از تصادف در جاده‌های این منطقه منتشر می شود.

یکی از عوامل اصلی معرفی‌شده توسط مقام‌های بهداشتی و ترافیکی، وجود توپوگرافی کوهستانی و جاده‌های پرپیچ و خم در استان است. این وضعیت باعث افزایش مخاطرات رانندگی شده و در کنار نورپردازی نامناسب می‌تواند به وقوع تصادفات تأثیر گذار باشد.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی، از جمله جاده‌های اصلی و شریانی که منطقه را به استان‌های دیگر متصل می‌کند، به وضوح در برابر چالش‌های خاص ترابری قرار دارد. اما با کمتر از ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط توپوگرافی و کوهستانی، تحلیل‌گران ترافیک معتقدند این استان یکی از مناطق خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.

برای مقابله با این چالش‌ها، ترکیبی از تلاش‌های آگاهی‌بخشی به رانندگان، بهبود نورپردازی و نشانه‌گذاری جاده‌ها، ایجاد ایستگاه‌های امداد و اورژانس، و بهبود زیرساخت‌های ایمنی جاده‌ها می‌تواند مسیری به سوی بهبود ایمنی در ترافیک استان ایجاد کند.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

بیشتر بخوانید:

سبقت مرگ در جاده دهدشت به طولیان + فیلم

سوگ‌نامه غمبار مرگ انسان‌ها در پنج کیلومتر مسیر طولیان- دهدشت

جاده‌های نا امن کهگیلویه و بویراحمد، شریان های حیاتی یا اتوبان مرگ!

تردد در جاده‌ مرگ / ۱۸ سال انتظار برای تکمیل محور چرام – دهدشت