ضرورت بازتعریف نقش شمال‌غرب در گردشگری ملی/ توسعه مشترک گردشگری منطقه در دستور کار قرار گرفت

به گزارش امروز

نخستین جلسه آغاز به کار انجمن‌های راهنمایان گردشگری شمال‌غرب کشور با رویکرد بازتعریف نقش مؤثر این منطقه در گردشگری ایران، با هدف همفکری، هماهنگی و اعتلای گردشگری شمال‌غرب کشور و مسیرهای بین‌استانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه گردشگری ایران، نخستین جلسه هماهنگی انجمن‌های راهنمایان گردشگری شمال‌غرب با حضور معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی، رئیس انجمن حرفه‌ای واحدهای پذیرایی، رفاهی، گردشگری و تفریحی استان و نمایندگان انجمن‌های راهنمایان گردشگری استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان، با تمرکز بر برنامه‌ریزی منطقه‌ای، تقویت تعاملات بین‌استانی و توسعه مسیرهای مشترک گردشگری منطقه، در محل خانه تاریخی حیدرزاده تبریز برگزار شد.

در این نشست، فعال‌سازی ظرفیت‌های گردشگری ملی، بازتعریف هویت منطقه‌ای و شکل‌دهی به دیپلماسی گردشگری در دستور کار قرار گرفت.

نمایندگان انجمن‌های راهنمایان گردشگری این چهار استان بر لزوم ارتقای جایگاه راهنمایان گردشگری، توجه به آموزش‌های نوین و توانمندسازی جامعه میزبان تأکید کردند و خواستار تدوین برنامه‌ای جامع با مشارکت فعال استان‌های شمال‌غرب برای توسعه پایدار گردشگری منطقه شدند.

در این نشست، علیرضا بایرام‌زاده، معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان در بخش خدمات گردشگری، گفت: ظرفیت‌های شمال‌غرب، از جمله آثار ثبت جهانی مانند گنبد سلطانیه در زنجان، آرامگاه شیخ صفی‌الدین در اردبیل، بازار تاریخی تبریز و کاروانسراهای تاریخی، کلیسای قره و تخت سلیمان در آذربایجان‌غربی و همچنین جاذبه‌های طبیعی ارزشمند، بستر بالقوه‌ای برای تعریف مسیرهای جدید گردشگری محسوب می‌شوند.

او با اشاره به لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه‌ای در راستای تحقق اهداف برنامه توسعه هفتم، بیان کرد: در سال گذشته ۲۸۶ هزار گردشگر خارجی از آذربایجان‌شرقی بازدید کردند که از این تعداد، ۹۷ هزار نفر در مراکز اقامتی استان اقامت داشتند. هدف ما رساندن این آمار به ۶۵۰ هزار گردشگر خارجی تا پایان برنامه هفتم است و تحقق این هدف بدون استفاده از ظرفیت‌های جمعی استان‌های شمال‌غرب کشور ممکن نیست.

معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: افزایش کیفیت تأسیسات گردشگری، ارتقای سطح نظارت‌ها و ارائه خدمات متنوع با تعاریف جذاب برای گردشگران، از جمله اهداف مهم در این مسیر به شمار می‌رود. همچنین احیای تجربه‌های خاص گردشگری مرتبط با تاریخ، فرهنگ و میراث ناملموس منطقه، بستری برای توسعه گردشگری پایدار فراهم می‌سازد.

در بخش دیگری از نشست، مسئله شناخت بازار هدف مورد توجه قرار گرفت. با توجه به اینکه از این چهار استان، سه استان با پنج کشور همسایه مرز مستقیم دارند، توجه به بازاریابی بین‌المللی می‌تواند به شناخت دقیق‌تر از خواسته‌های گردشگران خارجی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها و مسیرهای متناسب با نیاز آن‌ها کمک کند.

بایرام‌زاده با تأکید بر اهمیت آموزش اظهار کرد: آموزش صرفاً محدود به کلاس‌ها نیست، بلکه حضور و برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، یکی از مؤثرترین ابزارهای آموزش‌محور برای ارتقای آگاهی جامعه میزبان است. این مسیر باید به‌گونه‌ای طراحی شود که خود جامعه محلی، پرسش‌گر و مطالبه‌گر توسعه گردشگری شود.

همگرایی استان‌های شمال‌غرب کشور با این جلسه آغاز شد و مقرر شد در برنامه‌های آتی، ابتدا با تمرکز بر تأسیسات گردشگری و سپس با همکاری مسئولان ذیربط، مسیرهای مشترک گردشگری بر پایه شناخت ظرفیت‌های منطقه‌ای طراحی و اجرایی شود.

انتهای پیام/